Divulgação na mídia

Em relação ao sub-projeto 3.3

Referente ao trabalho do Dr. Cristiano Menezes
Pesquisa viabiliza produção em série de rainhas sem ferrão. http://www.diadecampo.com.br, Out/2010.
Referente ao trabalho da Dra. Denise de Araujo Alves
K. Minogue (2010) Usurpers in the Hive. Science NOW, Out/2010.
S. Milius (2010) Lady MacBee: Young queens in a stingless bee species often usurp their thrones. Science News, Out/2010.
Не все пчелы – демократы: кровавая борьба за трон ("Not all bees are democrats: bloody fight for the throne"). CNews.Ru, Out/2010. (em Russo)
Открыт захват пчёлами-королевами чужих ульев ("Queen bees take over other hives"). Membrana, Out/2010. (em Russo)
У бджіл відбувається кривава боротьба за трон ("Bees engage in bloody fight for the throne"). Osvita, Out/2010. (em Ucraniano)
Aluna e professora da PG-Eco demonstram novo parasitismo social em abelhas. ecologia.ib.usp.br, Out/2010.
Gene wars across the generations. ScienceBlogs.com, Set/2009.
Le api e la lotta di classe ("Class struggle in the bee hive"). Fondazione IDIS Citta'Della Scienza, Set/2009.
The Selfish Bee’s Genes and the Selfish Gene’s Bees. Ecographica, Set/2009.
La reina ha muerto, larga vida a las obreras ("The queen is dead, long live the workers"). Dirección de Investigación Cientifica y Tecnológica, Set/2009.
Hallan en Brasil especie de abeja obrera dedicada a la reproducción ("Species of bee discovered in Brazil where workers are dedicated to reproduction").Spanish.China.Org, Set/2009.
卵工蜂最識偷懶 ("Eggs of worker bees are eaten"). Oriental Daily, Set/2009. (em Chinês)
工蜂与蜂王的“繁殖等级之 ("Workers and queen bees engage in reproductive class war"). Chinese Bulletin of Entomology, Set/2009. (em Chinês)
Nu chiar atat de cuminti: albinele isi inseala regina ("Not quite so good: worker bees deceive the queen").Buna Ziua Iasi, Set/2009. (em Romeno)
Międzypokoleniowy spisek ("Intergenerational conspiracy"). Kopalnia Wiedzy, Set/2009. (em Polonês)
زنبور ها هم جنگ طبقاتي دارند ("Bees engage in class war"). Jahan News, Set/2009. (em Persa)
وجود جنگ طبقات اجتماعي در ميان زنبورهاي کارگر و ملکه ("Class wars between worker and queen bees"). Farm Iran, Out/2009. (em Persa)
ت اجتماعی در ميان زنبورهای کارگر ("Conflict among worker and queen bees"). Arman Daily, Out/2009. (em Persa)
Motim no reino das abelhas ("Mutiny in the bee hive"). Pesquisa FAPESP, Out/2009.
Descoberto parasitismo social em espécie de abelha sem ferrão ("Social parasitism discovered in a stingless bee"). USP News, Out/2009.
Worker bees cheat on queen behind her back so they can have an easier life. The Daily Mail, Indopia, Set/2009.
Worker bees cheat on queen. The Asian Age,Set/2009.
Sex Wars: Class Struggle In Bees. ScientificBlogging, Set/2009.
Die Gnade der heimlichen Geburt. Süddeutsche Zeitung, Set/2009.
Lotta di classe nell'alveare ("Class struggle in the hive"). Le Scienze, Set/2009.
New research discovers worker bees in 'reproductive class war' with queen. EurekAlert!, ScienceCentricNews, AlphaGalileo, E-ScienceNews.Com, FirstScience, PhysOrg, RedOrbit, ScienceDaily, ScienceBlog, Set/2009.
Klassenkampf hält Bienen jung. ScienceTicker,Set/2009.
Worker bees engage in 'reproductive class war' with queen. Yahoo News, Top News, South Asian News, One India, NetIndia 123, Thaindian News, Sindh Today, LittleAbout, Set/2009.
God Planned Bees to Lie and Cheat. The Detroit News,Set/2009.
Some worker bees 'reproduce for themselves'. The Telegraph, Big News Day, Set/2009.
Referente ao trabalho da Msc. Patrícia Nunes Silva
Predators and pollinators. Greenhouse Canada, Jun/2010
Tomato pollination studies get boost from brazilian student. NSERC-CANPOLIN newsletter, Volume 2, Issue 1, Jun/2010
Referente ao trabalho do Prof. Tiago Maurício Francoy
Nova identificação de abelhas dispensa taxonomistas. http://www.diadecampo.com.br, Out/2010
Arqueólogos acham abelhas domésticas mais antigas do mundo. Folha de S. Paulo. http://www1.folha.uol.com.br, Jun/2010.

Prêmios Recebidos

"Três Melhores Trabalhos na Categoria Oral" no 6° Congresso Brasileiro de Agroinformática (2007)

Jorge EMM, Saraiva AM, Imperatriz-Fonseca VL & Cartolano Júnior EA (2007) Um software para computador de mão para pesquisa com ninhos-armadilha usados na obtenção de enxames de abelhas Meliponini.

"Melhor Poster” no 7° Congresso Brasileiro de Agroinformática (2009)

Najm LH, Carneiro LNV, Benavente JCC, Corrêa PLPC, Cugnasca CE & Saraiva AM (2009) Arquitetura de sistemas para aquisição de dados com redes de sensores para realização de experimentos com WebLabs.

"Melhor Poster" no VI Congreso Mesoamericano sobre Abejas Nativas (2009)

Oliveira RC, Menezes C, Silva RA & Imperatriz-Fonseca VL (2009) Nidos-Trampa para abejas sin aguijón (Apidae, Meliponini). In: Memorias VI Congreso Mesoamericano sobre Abejas Nativas: 326-331

Outras publicações sobre abelhas e polinizadores

A linha do tempo da Iniciativa Brasileira dos Polinizadores

Solitary Bees - Conservation, Rearing and Management for Pollination

The main objective of this book is to bring together updated knowledge on solitary bees, especially their use for crop pollination. Subjects such as rearing, building-up population techniques, standardized methodologies, losses of species diversity, population decline & management practices, assessment of the economic value of their pollination services and the economic impact of the decline of pollination services are covered in the six sessions and 25 chapters in which the book is arranged.

Bees as pollinators in Brazil: assessing the status and suggesting best practices